Awash Kombolcha Hara Gebaya Demiryolu Projesi - Maccaferri
Geosentetik Nedir?
Kasım 12, 2018
Çöpler Altın Madeni İstinat Duvarları Projesi
Çöpler Altın Madeni İstinat Duvarları Projesi
Ocak 23, 2019

Awash Kombolcha Hara Gebaya Demiryolu Projesi

Awash Kombolcha Hara Gebaya Demiryolu Projesi

Projede Kullanılan Ürünler: Kutu Gabion, Şilte Gabion (Reno Mattress).
Problem: Etiyopya’nın kuzey kesimi ile merkezi arasındaki bağlantının sağlanması amacı ile Yapı Merkezi firması tarafından inşa edilen Awash – Kombolcha – Hara Gebaya Demiryolu Projesi birçok hidrolik köprü ve menfez yapısı barındıran yaklaşık 426 km uzunluğunda güzergâh hattına sahiptir.
Akarsu yataklarının taşıdığı debileri etkileyen başlıca faktörler olan topoğrafik özellikler, iklim ve yağış karakteristiği hat boyunca değişkenlik göstermektedir. Debilerin akış sırasında yatak içerisindeki enerjileri eğer önlemler alınmaz ise köprülerde ve diğer hidrolik yapılarda olumsuz etkiler yaratabilmektedir. Sel geldiğinde meydana gelen sürükleme kuvveti köprü ayaklarının hasar görmesine veya ayak çevrelerinin oyulmasına sebep olmaktadır. Köprü ayakları kesitlerde ani daralma/genişlemeye sebep olur ve bu durumda enerji kaybı meydana gelir. Enerji kayıpları, ayaklara çarpan suyun yarattığı türbülanslarla ortaya çıkar ve metrelerce derinlikte çukurlar oluştururlar.

Çözüm: Köprü yıkılmalarına sebep olan orta ayak ve kenar ayak oyulmalarının önüne geçmek için ayak çevrelerinde şilte gabion (gabyon) ile koruma yapıları tasarlanmıştır. Bu çalışma kapsamında 48 adet köprünün her birinde hidrolik modeller oluşturularak analizler yapılmıştır.
Hidrolik analizlerde köprülerin memba ve mansap yönlerinde gerekli mesafelerde harita alımları yapılmış ve hidroloji çalışmaları ile debiler hesaplanmıştır. Dere yatağı arazi modeli, köprü geometrisi bir yazılımda tanımlanmış ve hesaplanan Q100 tasarım/ Q200 kontrol debilerinin istenilen kesitlerdeki hızları ve su yükseklikleri hidrolik analiz ile belirlenmiştir.

Awash Kombolcha Hara Gebaya Demiryolu Proje Analizi

Sal nehri Q100 tasarım debisi 562.5 m3/s ve Q200 kontrol debisi 736.70 m3/s olarak tanımlanmış, bu debilere göre köprü çevresinde hızlar 3 m/s ile 6 m/s aralığında çıkmıştır. Darga nehrinde ise Q100 tasarım debisi 297.50 m3/s ve Q200 kontrol debisi 387.60 m3/s olarak tanımlanmış, bu debilere göre köprü çevresinde hızlar 3 m/s ile 6.7 m/s aralığında çıkmıştır. Ayrıca yazılımda dere talvegindeki D50 çap malzeme, ayak şekli, ayak açısı gibi kriterler tanımlanarak ayak oyulma derinlikleri hesaplanmıştır.
Oyulma çukurlarının yüzeyde oluşturacağı oyulma yüzey alanlarını kapatacak şekilde şilte gabion kaplama yapılmıştır. Şilte gabionların kalınlıkları suyun akış hızına ve sürükleme gücüne göre seçilmiştir. Kaya hareketlerinin yoğun olduğu yataklarda, şilte gabionların üzerinde koruma amaçlı çelik tel kapak sayısı arttırılmıştır. Memba kısmında ve mansap kısmında sağ sahilden sol sahile kadar kutu gabionlar ile cutoff duvarlar imal edilmiştir.

İdare YAPI MERKEZİ İNŞAAT SANAYİ A.Ş.
Ana Yüklenici YAPI MERKEZİ İNŞAAT SANAYİ A.Ş.
Proje ve İmalat MACCAFERRI
Kullanılan Ürünler KUTU GABİON, ŞİLTE GABİON (RENO MATTRESS)
İşe Başlama Tarihi 2018

Proje ve Kullandığımız Ürünler Hakkında Detay İçin İletişime Geçin!

    Daha fazla bilgi için

    Bize +90 216 217 53 70 numaralı hattımızdan ulaşabilirsiniz.



    Sosyal Medyada Bizi Takip Edebilirsiniz.

    E-bültenimize kaydolun!

    En son gelişmelerden ve güncellemelerden haberdar olun!


    E-Bültene kaydolmak istiyorum.